Lilla & Lykkelig


Jeg er en 35 årig krea kvinde, mor til Julie på 5 år, gift med Bjarne, papmor til Jannick på 15år, pt sygemeldt pga gigt. Blev GBY d. 12/4/11.


Har en svaghed for scrapbooking, syning, strikning, min have/drivhus, tasker, punge, syrener, stempler, æsker, vintage ting, farven lilla, smykker, køkkenhaven, genbrug, Madam Mintgrøn, gammelt papir, ugler, cupcakes, blomster, Egypten, pin-up piger, jordbær, dimser, Hulebjørnens klan (ELSKER AYLA) Marabou chokolade, perler, bånd, blonder, tyrkise farver, vores gård og alle vores projekter ;)


fredag den 9. september 2011

Hvilken symaskine skal jeg vælge??

Jeg har lige brug for lidt hjælp fra jer derude i blog-land.

Jeg vil kun have et ønske på min ønskeseddel og det skal være en ny symaskine. Meget gerne en der også har overloc (staves?), så jeg kan lave alt på en maskine.

Men men men hvilken en kan anbefales? Har i nogle gode mærker eller kender nogen der kender nogen der kan anbefale en eller måske flere?

Min egen symaskine kan ikke mere, det er en gammel Husqvarna. Så nu er jeg på lånebasis, men det er slet slet ikke holdbart i længden. Har også overvejet bare at købe en i feks Føtes eller lignende til 700,- eller mere, men så kan den jo ikke det jeg gerne vil have den til at kunne.

Suk er dælme lidt frustreret lige nu... For den skal jo heller ikke koste en hel bondegård....

4 kommentarer:

  1. syntes ikke du skal købe en i føtex til 700.- det bliver du ked af, jeg købte en i kvikley til 600,- åh gud hvor er den dårlig, larmer så meget at jeg tror naboen kan høre det og det er det rene plastik, syr rigtig dårligt man bliver ked af sådan et hakkebrædt, er også på udkig efter en anden, men heller ikke for dyr:)

    SvarSlet
  2. Symaskine og overlock er to forskellige maskiner - kan ikke forenes! (Nyere symaskiner har overlock-lignende sømme, men jeg vil anbefale at gå efter the real deal.)
    En overlocker syer med op til 4 tråde og skærer kanten af dit stof pænt til.

    Ang. symaskine, så er jeg inkarneret Pfaff-tilhænger, men de nye er ikke så gode, som de var engang. Jeg vil anbefale dig at gå i en god symaskineforretning (der forhandler flere mærker, så sælger ikke er partisk) og prøve nogle forskellige maskiner. Måske vil en Brother være noget? Mange er glade for de nye Brother-maskiner, som er brugervenlige og prisbillige.
    Men 700 kr får du ikke noget for. 4.000-5.000 skal du op på for en ny, der kan bare lidt. En idé ville være at købe brugt, det kan du sagtens! Hvis det er en god maskine, holder den længe. (Min egen er ældre end mig selv!)
    Bernina er der også mange der sværger til.

    Ang. overlock vil jeg altid anbefale Bernina eller Brother, men jeg har også hørt at Husqvarna og huskylock skulle være okay. Under alle omtændigheder skal du nok slippe 3000 for sådan en - men den er også vanvittig god at have!

    Håber du blev mere afklaret end forvirret! :)

    SvarSlet
  3. Hvor er det skønt med lidt feedback :)

    Puha ja priserne svarer jo som regel til kvaliteten på sådan noget.

    Er der så noget bestemt man skal holde øje med hvis man køber brugt?

    SvarSlet
  4. Ja, priserne er meget reelle, men det kan også blive FOR dyrt.
    Det er mit indtryk at mange vælger en Brother, fordi den er god til husbehov, og god til prisen!

    Jeg har ikke rigtig forstand på, "hvordan" man køber brugt, og hvad man skal se efter, men jeg vil tro at man kan se om den er slidt udenpå, du kan eventuelt også se ind til underspolen om den er stoppet med gammelt støv og fnulder, så er den højst sandsynligt ikke vedligeholdt - og husk det så når du får din egen maskine, at støve maskinen af, eventuelt opbygge en rutine med at støvsuge nede ved underspolen, når du alligevel støvsuger. Jeg synes det er en god vane, og jeg synes maskinen kører bedre når den er afstøvet.
    Det samme med overlocken, fordi den skærer stoffets kant, vil det naturligvis støve afsindig meget.

    Noget andet du skal kigge efter, er at alle tilbehørsdele hører med. Du får hurtigt brug for specialtrykfødderne, og det er dyrt at investere i dem separat, så se efter at de er med.

    Hvis du køber brugt af en privat, synes jeg du skal sætte dig og afprøve maskinen, simpelthen tråde den og sy i en prøveklud, for at mærke efter, og se om den er nem at betjene. Ja, det er vist mit bedste råd! :)

    SvarSlet

Jeg bliver så glad, når der er en bette hilsen til mig ;)